16. jaan 2008


Miika 6

1Kuulge ometi, mida ütleb Issand: Tõuse ja riidle mägede ees, ja künkad kuulgu su häält! 2Kuulge Issanda riidlemist, mäed ja maa püsivad alused, sest Issandal on oma rahvaga riid ja ta tahab käia Iisraeliga kohut. 3Mu rahvas, mida ma olen sulle teinud ja millega ma olen sind vaevanud? Vasta mulle! 4Jah, ma tõin sind Egiptusemaalt ja lunastasin orjusekojast. Ma läkitasin Moosese, Aaroni ja Mirjami käima sinu eel. 5Mu rahvas, tuleta ometi meelde Baalaki, Moabi kuninga kavatsust ja Bileami, Beori poja vastust temale, ja mis sündis Sittimist Gilgalini, et sa mõistaksid Issanda õiglasi tegusid!

ss.1-5 Jumal on oma rahvast igati aidanud ja kaitsnud: päästnud Egiptuse orjusest, juhatanud kõrbes, pööranud õnnistuseks nende vastu kavatsetud needuse. Aga iisraellased ei hooli Temast, ei järgi ta õpetust, ei toetu oma Loojale, vaid kummardavad teiste rahvaste ebajumalaid.

6Millega võiksin tulla Issanda ette, kummardama kõrge Jumala ette? Kas pean tulema ta ette põletusohvritega, aastaste mullikatega? 7Ons Issanda meele järgi tuhanded jäärad, kümned tuhanded õlijõed? Kas pean andma oma esmasündinu üleastumise eest, ihuvilja oma hinge patu eest? 8Tema on andnud sulle teada, inimene, mis on hea. Ja mida nõuab Issand sinult muud, kui et sa teeksid, mis on õige, armastaksid headust ja käiksid alandlikult koos oma Jumalaga?

ss. 6-8. Kuidas tulla Jumala juurde? Mida ta meilt ootab? ... Ta ei vaja ohvreid. Tal pole vaja loomi, mida iisraellased ohverdasid, sest kõik kuulub juba Talle. Tal ei ole vaja ka seda, mis/kes on meile kõige kallim. Ta tahab ainult, et teeksime, mis on hea ja õige. Ta tahab, et käiksime koos temaga, sest Ta on meid loonud oma armastuse väljendamiseks. Ta on andnud teada, mis on hea, sest tema on kõik teinud ja teab, milleks ta meid on teinud. Ta nõuab vaid, et tunnustaksime, et tema on Valitseja ja Juht ning meie osa on talle alluda. Aga Ta on teinud meid nii, et see on ka meile endile kõige parem.

9Issanda hääl hüüab linnale - ja tark on karta sinu nime - Kuulge vitsast ja selle saatjast! 10Kas ikka veel on õela kojas ülekohtused varandused ja neetud, vähendatud vakk? 11Kas ma peaksin olema hea väärade vaekausside ja võltsitud vihtidega kukru juures? 12Selle linna rikkad on täis vägivalda, elanikud räägivad valet ja neil on suus petise keel.

ss. 9-11. Ülekohus, ebaõiglus, võltsimne, pettus - nende vastu on Jumal. Eks seda kurja teeme mingi omakasu pärast, olgu siis varalise kasu või ka auahnuse, võimujanu, kättemaksuhimu vms. ajel. Kui me teegi mingit silmnähtavat kurja, ehk siiski vahel mõõdame erineva mõõdupuuga endid ja teisi? Ei märka võtta palki enda silmast enne teise pinnu juurde asumist. Kasvõi igapäevastes, väikestes asjades võime teiselt oodata rohkem kui endalt. Näiteks, et mu tujusid talutaks, et julgustataks, tunnustataks; valitaks alati sõnu, mis mind ei riiva; et üldse leitaks aega minu jaoks jne. Aga kas oskame alati käituda teisega samamoodi?

13Seepärast teen minagi su haigeks, pekstes sind ja laastates sind su pattude pärast. 14Sa sööd, aga sa ei küllastu ja su kõht jääb tühjaks. Sa paned küll kõrvale, kuid ei saa seda päästa, ja mida sa päästadki, selle ma annan mõõga kätte. 15Sa külvad, aga ei saa lõigata; sa sõtkud õlimarju, aga ei saa ennast õliga võida; ja sa sõtkud marjamahla, aga ei saa veini juua. 16Sest pannakse tähele Omri seadusi ja kõiki Ahabi soo tegusid; te käite nende nõu järgi, selleks et peaksin su tegema õudseks ja sinu elanikud pilkealuseiks. Te kannate minu rahva teotust.

ss. 13.16 Kui teeme halba, pole alust loota Jumala kaitsele. Kuigi ta on kannatlik ja ei karista kohe iga eksimuse eest, millagi saame siiski oma palga olgu siis hea või kurja eest.

Käimine alandlikult koos Jumalaga ei tähenda, et me kunagi ei eksi, vaid et eksides seda kahetseme, palume andeks ja püüame edaspidi paremini teha Tema abiga.

Issand, aita meil seada õigeks oma mõõdupuud ja panna tähele Su häält!

0 kommentaari:

Postita kommentaar

Ajad ja pealkirjad